Post Terkini

Thursday, December 9, 2010

pap smear oh pap smear

hari ni 9 disember 2010.. saya ada appoinment ngan doktor..doktor kata hari ni dia nak check tiub saya. nk tgk tiub fallopia kna la xray.. hmm sblum appoinment terpikir2 gak cmne diog nk x ray.. iyelakan nak tgk kondisi tiub tu..terpikir2 jugak kot2 la dia buat pap smear.. so hari ni tibala hari nye.. jumpa dr. Siti dulu.. diapun terangkan prosedur nk buat. siap lukis lagi.. so segalanya bermula dari bawah..alamak saya dh ngilu.. tp tetap diteruskan..pastu dr. Siti suruh pergi bilik radiology.. ok kami pun pergila..


dekat sana sekali lg kami diterangkan prosedurnya.. siap tanya kitaran haid hari ke berapa...hmm manala saya tau sbb dh lama x period.. pastu Dr suh tukar baju..ala, baju yg kalo kite nk x ray badan tu kan..lepas tu kan assistant dr Darlina suh saya baring kat atas katil..oh lupalak dr.Darlina ni dia doc bahagian pap smear..bkn dr siti tau.. (dr. siti ialah org yg handle kes saya haritu.).siap suh baring cam orang nk bersalin lagi..kna kangkangkan kaki..malunye saya masa tu..Tuhan je yg tau.. tp sblm tu assistant dia tanya if i dont mind dr lelaki yg buat prosedur ni.. tp sy x maula.. lgpun dh ada dr pempuan lebih afdal dan lebih baik ngan dia.. cuma dia agak bz masa tu..


ok masa dia siap2kan alatan utk pap smear saya adala tgk jugak.. saya ada nampak satu bentuk cam sudu besar(bukan sudu teh ye) selalu org kata cm mulut itik.. dalam hati saya dh sah dah..pap smear ni..lgpun masa penerangan kali kedua assistant dr. Darlina ada gtau..hmm dalam hati dh cuak dah.. pastu dia suh saya buka kaki lebar2..dengan malu2 saya pun tersenyum kambing membukanye.. sekali bila dia masukkan sudu, ya Allah sakitnye Tuhan saje yg tau.. tp saya boleh tahan lg..then tetiba perut saya rasa sakit ..macam nk buang air besar pun ada.. saya agak masa tu dia dah masukkan cecair.. tp mmg x selesa la.. saya rasa nk je ckp saya x nk buat..akhir sekali dia pun xray rahim saya.. tau ape yg saya nampak? hmm cecair (dr kata dye ..betulke ejaan ni)tu sdg melalui keluar tiub saya.. so saya agak okla.. cuma x tau yg lagi satu tiub..sebab dr.Siti kata hari tu kemungkinan besar x fungsi sbb dah tercerut.. pas abis scan saya terus tanya dr. Darlina tersumbat ke tdk..dia kata ok, cantik..pastu saya tanya lg dua2 ke satu..dia kata dua2..saya masatu alhamdulillah bersyukur sgt..then terus g jumpa dr.siti semula..


dekat dr.siti saya bgtau la result yg dr.darlina gtau.. pastu dia tgk gambar n dia pun confirmkan dua2 berkeadaan baik.. pastu dia tanya sama ada saya nk tanya pape soalan.. saya pun apalagi terus tanya kalo saya nk hentikan injection utk 3 bulan akan dtg.. tp kannnnn..hmm Dr. x bgila.. dia cakap takut ada kuman2 yg kecik2 tu aktif balik bila period .. tp sy ckp ngan dia walaupun sy dh stop injection dia akan amik masa 1-2 bulan tuk period kembali..so lbh kurg sama la kalo saya tak amik injection.hmm tp dr tetap kata bende yg sama.. tp sy fikir saya nk makan produk biodex yg kecutkan cysts tu..apa ek namanye..emm noni chewable tablet.. so kat sini utk semua pembaca ada apa2 cadangan tak??apa yg korg fikir lebih baik??sama ada nk teruskan treatment or mkn biodex je??

2 comments:

Anonymous said...

>> ya allah, ngerinya aku baca ni muzai...harap2 ko bersabar..ikhtiar carik penawar..aku pon tak tau camana nk ubat cycst, tapi insyaallah ada..tak tnya yuzai ker, dia pon kes yg sama kan?

nur said...

lebihbaik teruskan
ALL IN ONE