Post Terkini

Thursday, May 12, 2011

Laksa penang

Saya adalah penggemar laksa..
laksa sangat sedap.. lagi2 kalau dapat kuah yang pekat dengan isi ikan..
sebab tula saya paling suka masak laksa sendiri..
sebab saya x kedekut isi ikan...
walaupun makan hanya utk dua orang..
saya akan tetap korbankan 5 ekor ikan saiz sederhana besar..
kalo yang besar cukupla 3 ekor..
dan lagi, kalau makan laksa memang x berhenti2..
satu hari suntuk makan laksa pun xpe..

hmm selalu kalo saya masak laksa sempatla sampai 2 hari..
sebab saya suka buat kuah banyak2...
hehehe

tengokla kuah saya.. banyak isi ikan nyer.. barula selera

Resepi :

Bahan2 kuah
5 ekor ikan sardin/kembung
2 senduk cili kisar
1 kumtum bunga kantan
1 ikat daum kesum
asam keping

Bahan2 sampingan
telur rebus
timun
limau kasturi
cili besar/cili api
bawang merah
garam secukupnya

Cara2:
  • rebus ikan bersama asam keping daan garam. biarkan sehingga masak
  • angkat ikan dan toskan. pisahkan isi dengan tulang.
  • blender isi ikan bersama dengan sedikit air. masukkan kedalam air rebusan ikan tadi
  • blender pula tulang2 ikan dengan sedikt air. tapiskan dan masukkan kedalam periuk.
  • masukkan cili kisar, bunga kantan, daun kesum, asam keping dan garam. biarkan sehingga kuah masak..
  • bila dah masak bolehla dihidang bersama mee nya dan bahan sampingan..
hmm nak angkat bakul naik sendiri.. saya bagi 4 dari 5 bintang utk laksa saya.. hehehe

No comments: