Post Terkini

Monday, December 30, 2013

Keajaiban brush photoshop

Baru membeli buku ADOBE PHOTOSHOP dan BERUS AJAIB. Sangat mudah bagi aku. Selalu bila mencari buku photoshop ni mesti untuk yang advance kalau version English. Kalau yang BM plak terlalu basic . Advance agak susah untuk aku paham. Yang basic pulak agak membosankan sebab banyak aku tau.

Oh oh oh... tapi aku ni bukanlah intermediate punya level ye. Masih lagi beginner. Baru je nak berjinak-jinak dengan photoshop.  Terjebak dengan dunia photoshop atas sebab kerjaya. Pertama, untuk menarik minat murid-murid aku datang kelas ICTL. Maklumlah  jadual di luar waktu pdp kan. dan tahun ni, ye tahun ni 2013 aku dilantak pula sebagai editor majalah. Alahai takdelah hebat sangat. Setakat crop muka cikgu-cikgi, muka bebudak tu jelah. Bab design bos besar settlekan, Orang seni memang hebat dengan idea yang mengancam. Orang sains macam aku pemikiran statik je. Ideaa???? Haram nak kreatif.

So buku keluaran PTS ni memang sangat membantu dalam menambah skill aku.


Gambar asal
epal, adobe photoshop
Setelah diedit
Amacam cun tak?? Penghasilan  gambar ni hanya menggunakan teknik brush sahaja. Tapi kena download la dulu brush design. Sebab yang sedia ada kat PSD tu basic je. Kena  banyak praktis lagi aku ni. Sebab nye idea nak menghasilkan sesuatu yang macam ni langsung xde. Kosong. 

Pada aku imaginasi adalah no 1 untuk hasilkan ouput yang cantik. Kalau hanya bersandarkan skill gambar mesti nampak kaku atau fake sangat. Betul tak?? So kalau sesape yang singgah sini dan ada tulis blog ke, wordpress ke tentang tips-tips Photoshop bolehlah hello-hello aku kat komen ye.  Tapi kalau xde pun, aku paham.. Blogger picisan macam aku memang sukar ditemui.. Hehe..

No comments: