Post Terkini

Friday, October 3, 2014

Back to nature : Taman Botani Negara Shah Alam

Alhamdulillah..akhirnye... ye akhirnye.. dapat aku jejakkan kaki ke Taman Botani Negara Shah Alam. Taman botani atau dikenali juga dengan taman pertanian Bukit Cerakah memang tak asing lagi dalam kalangan warga Shah Alam. Yang membezakan ialah jarang kita nak survey tempat-tempat menarik di kawasan kita menetap. Selalunya suka untuk explore tempat orang je. Betul tak?? Alahh tak payah nak tipu la. Yang penting berbaloi ke taman botani ni..

Cam ne aku boleh sampai sini?? Dari zaman belajar uni sampai lah dah keje memang aku teringin sangat nak datang sini.. Lagi2 dengan rumah empat musim yang selalu orang kata best tu.. Selalu ajak en suami tapi dia kata xde apa pun kat sana.. Tapi aku nak juga pergi.. So selepas adegan merajuk2, jeling menjeling hentak2 kaki.. hahaha over kauuu akhirnye hajat terlaksana.. So bergerak la kami pepagi tu dengan semangat berkobar-kobar.. Yeahhhhh..

Datang sini parking kete RM 3 sahaja.. murah kan.. Lepas tu pergi kaunter plak untuk bayaran masuk ke taman RM3.. n rumah 4 musim RM5 kalau x silap.. tapi yang penting, harganye memang berbaloi2.. janganlah korang risau... So jom kita layan entry bergambar

Masa ni ngah nervous nak naik basikal.. Dalam hati rasa nak cancel je sbb tetiba takut.. Last naik basikal sek rendah kot..huhu tapi sebab kita yang beriya cakap ngan bos besar nak naik basikal kenala tunjuk ego ka.. Lagipun naik bas cam boring je.. Hahaha.. Kami sewa basikal RM 10 sejam,, tambahan sejam RM2 ke RM 1 lupa lak.. tapi mujurrrrrr sangat ambil yg ni.. Kalau ambil tambahan sejam RM10 memang masak la...
Pit stop yang pertama... Hahhaha gilerrrr penat.. Rasa nak menyerah kalah je.. Pulak tu tengok kat tgn orang lain sume ada map..Kitorg je x ambil map.. Tp masa ni relax lagi.. Bergambar dengan hidung kembang kuncup..
Sampai terteleng2 kepala nak makan rumput yang diberi..
Bergambar ngan rumah kecik.. Terbayang plak cerita ALICE IN WONDERLAND masa ni. Rasa macam nak masuk rumah tu tengok apa ada.. Hahaha..
TBNSA. Taman Botani Negara Shah Alam.. Tul tak??
En suami plak.. Sesapa yang nak g rumah empat musim mmg kna lalu sini.. So bolehla menyinggah2 ambil gambar ye.

Yeayyy dah sampai rumah empat musim...

Sesapa nak g ke tempat yang tertera di atas, dah disediakan jaraknya.. Bolehla kalau korang nak rancang perjalanan ye.. Jalan kaki, naik beskal terpulang la.. Hehe..
Dalam rumah empat musim.. Masa kitorang pergi ni musim bunga.  Dalam rumah ni ada dua bahagian.. So nak masuk ke dalam pun x boleh ramai-ramai.. Ada limit  dalam 10-15 orang sekali masuk.

Wowww.. ada kolam.. tapi spoil betulla.. Anak tikus mati lemas dalam kolam.. Korang nampak tak ada unsur atau objek dalam kolam tu.. Itula anak tikus nye.. Aku macamm... emmm hilang selera plak nak bergambar..

So pendapat aku, kalau korang tak pergi rumah empat musim ni pun xpe kot.. Dalam dia pun kecik je.. Pada aku biasa2 je la rumah empat musim.. Tapi tu pendapat aku je tau.Terpulang la pada korang nak masuk.. Lagipun tiket masuk pun murah je so berbaloi la kalau masuk kan. Cuma kalau datang sini lagi rumah 4 musim ni tak masuk pun takpe kot..


So lepas g umah empat musim tu, jalan-jalan tempat lain plak..

Kat sini banyak model2 rumah kampung dibina,, Dalam gambar nampak cantik tapi kalau real, nampak kusam.. Pihak taman rasanya patut cat atau sapu syelek betul ke aku eje syelek?? bantai la labu.. kot bagi kilat.. Gigih laki aku duk touch up rumah dia.. Hahaha nampak real kan.. Post kat facebook siap ada yang nak belajar menukang lagi ngan en hubby
Lanskap.. Suka je tengok lanskap kayu yang dicat ni.. Colouful..
Hahaha.. Masa sekali imbas nampak ni.. terkejut gila ko... Nampak cam orang je..tp badan takde.. Seram pun ada gak..Hehehe..rasa cam tengok zombie je.. Hantu berjalan tanpa badan.. Serammm
Kami ke sini pula
Kehebatan encik suami mengeluarkan air dari kepala..

Berlatar belakang menara dan air pancut...

Ok dah abis jalan2 kat rumah empat musim ngan taman pokok hiasan kite bergambar plak.. suka gambar ni.. nampak klasik.. rasanya kalau pakai kain batik baju kurung kedah ngan encik suami baju melayu mesti meletoppp gambar ni...ahaksss


Kecik2 dulu selalu sedut madu bunga ni.. Manis..Lama dah x jumpa pokok ni.. Kat sini baru jumpa..
Empangan air kuning.. Aduii azab betull.. Ingatkan dah nak sampai penghujung..rupanya empangan ni jalan mati... Memang kembang kuncup la hidung kitorg..Terpaksalah patah balik cari jalan pulang.. Huhu itulah padahnye tak ambil peta..
Muka nampak cool je kan.. Tapi sebenarnya dah semput tahap gaban.. Nafas pun dah guna mulut.. Penat wooo naik bukit..
Aduiii kitorg patah balik tak guna jalan sama tau.. Akula punya pasal.. Kengkonon nak rasa jalan berbeza.. Lagi satu aku tengok jalan yang dekat ngan tempat sewa basikal tu cam menurun bukit je tu yg semangat nak lalu jalan lain..

Sekali ambil kauuu.. Rasanya lagi banyak  naik bukit dari turun bukit kot.. Pastu punyalah jauh x sampai-sampai.. Rantai basikal laki aku plak tercabut.. Aduiiii  dah la penat, air botol tertinggal kat tempat air pancut tadi.. Dehidrasi sungguhla.. pastu tolong plak nak betulkan rantai.. Harapan aku moga2 2 kilo lemak aku menyusut la..hehe..

Gambar kat atas tu, gambar terakhir kitorg.. Mmg tak berdaya dah.. Gigih kan juga la bawa basikal..Asal naik bukit je kitorg tolak basikal.. Energy dah level 0 dah.. Bila dah sampai garisan penamat.. yahoooo leganya rasa.. Bayangkan kul 930 masuk, dalam kul 1230 lebih2 baru kitorang kuar.. Mujurla... sangat mujurr ambil basikal yang tambahan setakat rm2.. Kalau tambahan RM10 sejam menangis ooo...

So conclusion aku?? Serik ker?? Haha tak langsung.. Even penat tapi rasa best giler kot datang sini.. Rasa dekat ngan alam.. Nyaman je rasa.. Mana nak dapat duk tengah hiruk pikuk bandar tapi dapat ketenangan alam.. Pada aku, sinila tempatnye.. memang tenang jiwa datang sini..

Aku bagi 4.5/5.0 bintang untuk aktiviti kat sini walaupun aku cuma naik basikal.. Ohh ye selain berbasikal macam2 aktiviti yang korang boleh buat kat sini.. Nak tau lebih lanjut boleh refer web TBNSA ye.. 

TAMAN BOTANI NEGARA SHAH ALAM

Aku dah bagi link kat atas tu.. Kalau berminat bolehla try ye..


4 comments:

sweet tooth said...

lama gila i x ke sini... dah berpuluh tahun dah... huhuhuu....

sweet tooth said...

lama gila i x ke sini... dah berpuluh tahun dah... huhuhuu....

AnneRaini said...

akupun selalu ajak laki aku gi sini tp mesti tak jadi..hahaha

Etuza said...

http://madey09.blogspot.com/2014/10/blogger-mesti-blogwalking-terima-kasih.html datang dari blog mia..blogwalking malam ini..