Post Terkini

Thursday, October 30, 2014

Resepi tofu telur

Resepi tofu telur iaitu masakan cina yang kedua aku try. Haa yang ni menjadi. Sedap pun iye juga. Hasil terjahan ke blog Jurnal resepi bdaria. Cuma resepi dia aku olah ikut kesesuaian bahan yang ada. Kalau nak resepi asal boleh terjah ke blog empunya resepi ye.

tofu telur
Tofu telur versi aku
 Meh nak share resipi.

Resepi asal :  Jurnal resepi bdaria

Bahan-bahan: 

  • 2 tubes japanese egg tofu -aku guna 1 tube je
  • 150-200gm daging ayam cincang
  • 1 batang karot-  ganti ngan putik jagung dan timun
  • 1 tbsp sos tiram - tak guna
  • 1 tbsp kicap manis
  • 1 biji telur
  • garam dan lada sulah -lada sulah ganti ngan black pepper 
  • sedikit tepung jagung
  • 1 cawan bancuhan tepung jagung - aku guna 1 sudu teh je
Cara-cara
  1. Potong tofu bulat-bulat. Kemudian taburkan tepung jagung. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan dan diangkat.
  2. Gaulkan ayam dengan sedikit garam dan black pepper. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng ayam sehingga separuh masak. Tambah kicap, putik jagung dan kacau sekejap.
  3. Masukkan pula bancuhan tepung jagung.Masak sehingga mendidih.
  4. Masukkan pula telur dan kacau. Akhir sekali masukkan pula tofu.
  5. Sedia untuk diangkat dan dingap..

tofu telur


Thanks sebab sudi kongsi resepi tofu telur yang sedap ni ye . Kredits to Jurnal Resepi Bdaria

** haha gigih kan aku mengupdate.. Ini semua poyo.. entry adalah auto publish. Rewards lepas siap marking paper budak**

2 comments:

AnneRaini said...

tofu telur pon tak laku weh kat rumah aku..aku sorg je suka...mencik tau.

muzai said...

hehehe.. kalau aku suka xde hal anne.. aku yang perabih.. kalau laki aku suka, aku x suka memang susah sket la aku nk masak..sebab last2 aku yang kena perabih..hehe